Vehicles experiencials, el turisme del futur per l’IED Barcelona, SEAT i CARNET
EXPLORE IED BARCELONA
 

PROJECTE: CUPRA DUOS | Design

PROJECTE: CUPRA DUOS

Vehicles experiencials, el turisme del futur per l’IED Barcelona, SEAT i CARNET

L’IED Barcelona Escola Superior de Disseny, en col·laboració amb SEAT i CARNET Volkswagen Group Innovation Barcelona, ha treballat sobre el projecte NeXst – The Greatest Trip. Una iniciativa basada en el desenvolupament de propostes per a la mobilitat del futur que potenciïn les relacions humanes i la seguretat en els trajectes interurbans i amb l’objectiu de promoure el turisme sostenible.

SEAT i CARNET Volkswagen Group Innovation Barcelona van llançar als alumnes del IED Barcelona el repte d’explorar nous escenaris experiencials per als passatgers d’un possible servei de mobilitat i vehicle grupal interurbà i extraurbà. Van plantejar a aquests estudiants imaginar escenaris per a noves formes de turisme, preservant la seguretat dels grups “bombolla” i ampliant l’experiència en la curta distància nacional i europea.

Projecte S.R.I, de Miquel Ferrer

El disseny final havia d’oferir una proposta de vehicle que fomentés els viatges sostenibles, sobre la base dels Objectius 8 (Treball Decent i Creixement Econòmic) i 12 (Producció i Consums Responsables) de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030 de Nacions Unides. Així, durant cinc mesos, els alumnes del Títol de Grau en Ensenyaments Artístics Superiors de Disseny de Producte, itinerari en Disseny de Transport, han dissenyat sistemes de CarSharing entre les la zones més despoblades per a afavorir l’Espanya Rural i conèixer el territori; vehicles que, des del Big Data, són capaços de personalitzar els seients, les llums i les textures en funció de cada persona o trajecte; cotxes adaptats a l’estat psicològic del moment, per a garantir una seguretat plena ; o vehicles que, amb tan sols un clic, ofereixen jocs col·lectius per a recórrer el país com si es tractés d’una autèntica yincana, connectant a tots els passatgers amb el seu entorn amb propostes culturals esportives o gastronòmiques.

Dissenys que donen com a resultat THE GREATEST TRIP per a un grup reduït de passatgers i que, més enllà de la funcionalitat, permeten, des del disseny, connectar persones a partir d’experiències.

Projecte Iago, de Pep Gelis

“Imaginar nous escenaris de mobilitat urbana, preservant la seguretat dels passatgers com a individus o com a grups “bombolla” i ampliant l’experiència del viatger en la curta distància és ara, més que mai, una prioritat. És moment de pensar en els espais, els individus i els mitjans de transport, ajuntant punts de vista i enriquint les idees amb aportacions multidisciplinàries”, assegura Raffaella Perrone, directora de l’Àrea de Design del IED Barcelona.

Per a aquesta col·laboració, l’IED Barcelona va organitzar equips mixtos de treball on els estudiants van poder treballar amb l’equip de Disseny d’Exteriors de SEAT en trobades mensuals, a més de comptar amb la consultoria del Departament de Color and Trim. La presentació final dels projectes es va realitzar a casa SEAT on els estudiants van presentar els prototips a escala 1:4 davant l’equip de disseny de SEAT i membres de CARNET. La col·laboració entre l’IED Barcelona, SEAT i CARNET demostra el compromís de totes dues entitats per incentivar el desenvolupament de projectes innovadors al voltant dels reptes als quals s’enfronta la mobilitat en el nou escenari.

PROJECTES

Nomader

Hugo Iglesias

Nomader neix del concepte de nomadisme i la seva evolució fins a l’era digital com a forma de vida. Pensat per a varietat d’usuaris, des de famílies, passant per coworkers, fins a arribar a grups d’amics, ofereix una experiència de viatge que aposta per nous estils de vida i alternatives vacacionals.

El disseny del vehicle, d’estructura exterior sòlida i tècnica inspirada en els vehicles industrials, contempla un interior confortable, modular i adaptable segons les diferents necessitats dels viatgers: descansar, socialitzar, menjar, treballar, etc. També inclou un segon dispositiu monorueda que, incorporant una bateria en les rodes externes, permet a l’usuari descobrir l’entorn en el qual es situa sense necessitat de moure el vehicle principal.

Iago

Pep Gelis

IAGO és la combinació d’un vehicle i un servei pensats per a 2030 amb l’objectiu de promoure el turisme local actiu i la vida saludable.Des d’una perspectiva lúdica i d’aventura en equip, s’ha concebut un viatge sobre rodes a manera de yincana turística. El servei, de subscripció mensual, permet als usuaris descobrir nous llocs i participar en activitats culturals i esportives, marcant el seu propi ritme i segons els seus gustos o interessos.

El disseny del vehicle és fresc i juvenil, amb un exterior personalitzable, i incorpora en el seu interior una consola central hologràfica. El disseny posseeix una part frontal exposada per a una experiència més intensa en la conducció i un interior personalitzable segons les necessitats dels usuaris: ja sigui socialitzar o conduir. A més, la proposta inclou també una app mòbil i una infraestructura de complexos (SEAT Hubs) al llarg del país.

Dili

Juan Donatiu

Dili ofereix una possible resposta al problema de la despoblació a Espanya apostant per la mobilitat de caràcter social. Així, el projecte planteja una ruta a través de zones rurals i mitjançant un servei de carsharing entri hubs.

Quant al vehicle, el seu disseny ofereix una reinterpretació de la vida rural, inspirant-se en el seu interior en els seients dels carruatges, però oferint alhora una perspectiva de futur en integrar ensostro solar i visió 360, entre altres elements. A més, l’usuari pot interactuar amb el vehicle mitjançant un sistema de bord que ofereix informació sobre llocs d’interès, recomanacions, etc.

S.R.I

Miquel Ferrer

S.R.I (Seat Return Initiative) és una proposta de carsharing que aposta pels viatges sostenibles. Pensada per a esportistes i amants de la naturalesa, inclou el disseny d’un vehicle elèctric i d’emissions zero amb capacitat per a entre dos i sis passatgers. S.R.I. brinda a l’usuari la possibilitat de contribuir activament a la disminució de la petjada de carboni participant en activitats de reforestació al llarg del trajecte.

El disseny aposta per línies senzilles i formes aerodinàmiques aportant un aspecte tècnic en l’exterior, ja que es concep com a vehicle dissenyat “amb un objectiu”. Així mateix, pot rebre recomanacions de llocs i activitats tradicionals o de caràcter local com a alternativa a aquelles propostes turístiques més massificades o que impliquen una explotació d’entorns o recursos.