El transport públic en l’era postpandèmia
EXPLORE IED BARCELONA
 

Projecte: Vertal | Design

Projecte: Vertal

El transport públic en l’era postpandèmia

Actualment, no hi ha cap activitat humana que no necessiti ser repensada. La mobilitat i les relacions socials en viatges i trajectes són una de les problemàtiques que més preocupen a curt termini, especialment pel que fa a la seguretat de tots els usuaris. Com a entitat educativa de referència en disseny, l’IED Barcelona Escola Superior de Disseny s’ha posat en marxa i lidera la recerca en nous formats i dissenys de mobilitat urbana, aplicats al transport públic

L’IED Barcelona ha entès que és el moment oportú per a construir la nova realitat postpandèmia. Així, va posar en mans dels seus alumnes del Títol de Grau en Ensenyaments Artístics Superiors en Disseny de Producte, especialització Transport, i del Títol de Grau en Ensenyaments Artístics Superiors en Disseny d’Interiors el repte de dissenyar i desenvolupar l’espai interior d’un mitjà de transport urbà, públic i terrestre per a la ciutat de Barcelona, que presentés una experiència d’usuari segura. 

Com a resultat, tres projectes – Panettone, BCNTram 2025 i Contact – que inclouen importants avanços en innovació i disseny de sistemes i serveis. Propostes com a tramvies amb espais per a grups bombolla amb l’objectiu de prevenir l’extensió de la pandèmia; vehicles modulars amb vagons exclusius per a persones amb diversitat funcional i interiors que connecten a les persones amb l’entorn al qual pertanyen.

“Imaginar nous escenaris de mobilitat urbana, preservant la seguretat dels passatgers com a individus o com a grups “bombolla” (amics, famílies, equips de treball) i ampliant l’experiència del viatger en la curta distància és ara, més que mai, una prioritat”, assegura Raffaella Perrone, directora de l’Àrea de Design de l’IED Barcelona.

“La pandèmia ha posat en evidència la necessitat de repensar tot tipus d’espai interior, sigui aquest un habitatge o l’interior d’un tramvia”, continua. “En la dècada dels cinquanta, l’arquitecte i designer Ernesto Rogers va declarar que volia dissenyar tot, des d’una cullera fins a una ciutat (From the spoon to the city) i des de l’IED Barcelona continuem creient en això. És moment de pensar en els espais, els individus i els mitjans de transport, ajuntant punts de vista i enriquint les idees amb aportacions multidisciplinàries”, afegeix Perrone. 

Des d’aquest projecte, els alumnes es van decantar per repensar el transport públic, tenint en compte una sèrie de requisits. En primer lloc, hauria de resoldre un problema actual i contribuir a reinventar la societat postpandèmia; el transport hauria de ser de límit urbà i caràcter col·lectiu, no privat; dotat de propulsió elèctrica i conducció semiautònoma amb presència de conductor i, en qualsevol cas, amb espai per a tota mena d’elements de mobilitat individual, com a bicicletes, cadires de rodes o patinets. Tot això, tenint en compte que els dissenys haurien d’estar llestos per a la seva aplicació l’any 2025.

Panettone, el tramvia bombolla

Desenvolupat per Ludovica Finollo i Nerea Ortega, del Títol de Grau en Ensenyaments Artístics Superiors en Disseny d’Interiors, Panettone proposa distribuir als usuaris en grups amb la finalitat de protegir les bombolles socials definides per a prevenir l’extensió de la COVID. Així, amb senyals semiòtics específics sobre la porta d’entrada, el sistema separa aquests grups per sistemes immunitaris, de més febles a més forts: ancians, joves i famílies. 

Així mateix, per a evitar el contacte entre els passatgers, tot el tramvia és automàtic i inclou un espai interior i un altre exterior en cada vagó, per a garantir la ventilació contínua. 

El disseny està inspirat en propòsits futuristes i geometries abstractes, a partir de materials sostenibles, com és el plàstic reciclat per a l’estructura i fibra tèxtil reciclada per als coixins dels seients.

BCN-Tram, vagons per l’aïllament 

Pep Gelis i Parth Deshmukh, estudiants del Títol d’Ensenyaments Artístics Superiors en Disseny de Producte, especialització en Disseny de Transport, van dissenyar BCN-Tram tenint en compte les mesures de distanciament social aconsellades per les autoritats, amb una disposició modular dels vagons. Aquest concepte de tramvia posa a la disposició dels usuaris tres mòduls de vagons diferents: mòdul de distanciament social, mòdul de mobilitat urbana adaptat a les persones amb diversitat funcional i mòdul social/amigable per a grups. 

El vagó d’aïllament assegura un major control dels usuaris en risc i el seu contacte amb altres persones, gràcies a un sistema de mobiliari modular que divideix la superfície en quatre grans àrees. Contempla vagons per a les persones amb diversitat funcional amb un interior ampli i capacitat per a menys persones, per tal de facilitar i garantir l’espai a tots els usuaris. Finalment, els vagons de ús compartit disposen de bancs amb la distancia de seguretat adequada i amb un pilar central que ofereix gel hidroalcohòlic. A més, un sistema de turbines regenera l’aire i inclou un sistema de llum UV que, al activar-se, elimina les bactèries i virus existents al vagó. 

Contact, reconnectar amb l’entorn 

El transport públic, generalment, desconnecta a les persones i trenca el contacte humà. Des d’aquesta idea, María Borrell i Anna de Faria, creadores de Contact i estudiants del Títol de Grau en Ensenyaments Artístics Superiors en Disseny d’Interiors, van creure en un concepte de tramvia que unís, més que mai, a les persones, reconnectant-les amb elles mateixes i amb l’entorn. 

Per a això, totes dues dissenyadores es van inspirar en el simbolisme de l’estructura genètica de l’ADN per a crear un interior que evoqui a un espai familiar i còmode per a tots els usuaris. Els colors, el material i la il·luminació aconsegueixen crear una fusió entre comoditat i connexió amb la naturalesa i l’entorn exterior de la ciutat de Barcelona.

IED Forward
+