Off the Rails: el futur del tren metropolità
Sol·licitar informació

subir

Off the Rails: el futur del tren metropolità

Alumnes de l’IED Barcelona Escola Superior de Disseny, en col·laboració amb Talgo, companyia líder del sector ferroviari espanyol, van presentar al Museu del Ferrocarril de Catalunya noves propostes del tren metropolità per a l’any 2035. Els projectes milloren l’experiència de l’usuari amb superfícies interactives, dissenyen trens capaços de netejar l’aire mitjançant la fotocatàlisis o fabriquen cotxes de tren capaços de moure’s vertical i horitzontalment segons les preferències de l’usuari.

Aquesta és la primera vegada que l’IED Barcelona Escola Superior de Disseny i Talgo col·laboren en la recerca i disseny de nous sistemes de trens metropolitans per a un futur pròxim. Els estudiants del Títol Superior en Disseny de Producte, itinerari de Transport han treballat conjuntament amb la companyia ferroviària líder en el desenvolupament de propostes de dissenys pensats per a l’àmbit metropolità. L’empresa ferroviària va animar als estudiants a repensar completament el tren metropolità per a l’any 2035 i l’experiència del viatger, amb una visió holística que tingués en compte les persones, l’accessibilitat i una mobilitat intel·ligent, respectuosa amb el medi ambient.

Les principals tendències demogràfiques actuals dicten un creixement exponencial de les grans ciutats, convertint-se en entorns amb alts índexs de contaminació i en els quals la congestió del trànsit suposarà un problema constant. El transport públic és una alternativa òptima per a la mobilitat, però aquest haurà d’aportar noves funcions i beneficis per a construir una societat millor.

Les respostes dels estudiants plantegen sistemes de mobilitat que aposten per la personalització del trajecte, la comoditat i una experiència de viatge que es concep com un oasi de les megalòpolis del futur. Propostes sostenibles i conscients amb el medi ambient estan presents en tots els projectes. Els alumnes ideen trens que disposen sistemes elèctrics, motors d’hidrogen i superfícies fotocatalíticas capaces de descontaminar l’aire.

El projecte de final de carrera ha comptat amb el suport i la col·laboració directa del departament d’innovació de Talgo, realitzant diverses trobades amb els estudiants durant els tres mesos que ha durat el desenvolupament del projecte. En una primera trobada a Barcelona, els experts de Talgo en innovació i desenvolupament de producte, María José Vargas i Víctor Quintana, van presentar el repte als estudiants i, un mes més tard, els estudiants van viatjar a Madrid per a exposar les conclusions obtingudes en la fase de recerca i els temes a estudiar. De tornada a Barcelona, a l’abril, es va realitzar la presentació dels primers projectes en fase de desenvolupament amb la finalitat d’orientar i donar les últimes indicacions als estudiants per a afrontar l’última fase del seu projecte.

Durant la presentació final de les propostes al Museu del Ferrocarril de Catalunya, el director d’Innovació de Talgo, Emilio García, va dir: “Estem encantats de col·laborar amb l’IED Barcelona i de conèixer les idees de les noves generacions de creatius els dissenys que avui són disruptius i demà poden ser els projectes del futur. A Talgo estem sempre en contínua recerca d’idees innovadores per a redefinir la mobilitat i esperem que els alumnes de l’IED se sentin inspirats i apassionats per aquest apropament al món professional en un sector, el ferroviari, del qual tots ells són i seran els usuaris.”

Descripció projectes

GOTIO

Alumne: Marc Garriga

GOTIO és un nou format de tramvia-bus d’hidrogen, autònom i capaç de descontaminar l’aire urbà que utilitza un sistema hi-rail. Pensat per a circular en el centre de les ciutats, la seva principal funció és la descongestionar la ciutat de l’ús dels vehicles privats. A més, la proposta és capaç de netejar l’aire, mitjançant fotocatàlisis, oferint als ciutadans una millor qualitat de vida transformant l’aire contaminat de l’exterior en pur a l’interior de l’habitacle per als usuaris.

Vertal

Alumne: Juan Diego Pareja

Vertal és un sistema de mobilitat intel·ligent col·lectiu que disposa d’un sistema de variació direccional que té la particularitat de moure’s tant horitzontal com verticalment. L’objectiu d’aquest projecte està centrat en oferir un servei de transport públic que permeti acostar de manera personalitzada i còmoda a l’usuari a la seva destinació final.

Neural

Alumne: Pol Sagués

Neural proposa crear un nou sistema de transport metropolità per a les megalòpolis del futur. La proposta vol millorar l’experiència de l’usuari amb un sistema de plataformes intercanviables que permetran que el viatger pugui canviar de rutes sense necessitat de baixar del tren. Amb aquest sistema, es vol reduir el temps de viatge, així com el temps d’espera per a oferir un servei de qualitat.

Resilience

Alumna: Rebecca Barrueto

Resilience sorgeix de la pregunta, “Com podem transformar un viatge monòton i aclaparador en una experiència agradable?” El tren incorpora un vidre digital que projecta un paisatge natural agradable en plenes zones urbanes així com superfícies interactives per tal d’oferir diferents recursos als usuaris durant el seu trajecte. Resilience aposta per materials com la fusta i teixits anti-bacterians per a transmetre una sensació natural i càlida que ajuda a evitar emocions com a estrès o aclaparament. A més, planteja tres propostes diferents de color & trim a triar segons l’estació de l’any o ubicació, amb la finalitat d’oferir un servei personalitzable.

Per continuar utilizant la pàgina web, accepti l'ús de les cookies. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close