subir

Fashion Fabrication Forward Show al YoMo Festival 2019

L’IED Barcelona Escola Superior de Disseny presenta Fashion Fabrication Forward Show a The Youth Mobile Festival 2019, una performance creativa formada per deu dissenys d’un grup d’alumnes fabricats amb impressió 3D, tall làser i tècniques digitals, en el marc del Mobile World Congress. Durant els dies 26, 27, 28 de febrer i 1 i 2 de març l’IED Barcelona mostrarà a La Farga de l’Hospitalet de Llobregat quins són els límits entre la tecnologia i l’art en la moda, i com les noves tecnologies i les tècniques digitals estan revolucionant el sector.

La performance, sota la direcció creativa de l’artista Enrique Perezalba Red, mostra la diversitat creativa, conceptual i multicultural d’aquests deu estudiants. Amb un suport documental, en aquest espectacle el públic entén les oportunitats que ofereixen les noves tecnologies i com la tradició conviu en perfecta harmonia amb l’esfera digital. Les propostes presentades mostren la distorsió del cos humà i la seva metamorfosi, exosquelets que funcionen com a extensions anatòmiques, la naturalesa i diferents referències d’art, cinema i música. Temes recurrents interpretats sota una nova mirada jove i tecnologies avantguardistes.

Els dissenys han estat elaborats a partir d’un workshop d’una setmana en el qual els alumnes del Títol Superior en Disseny de Moda i del BA (Hons) in Fashion Design van explorar nous sistemes de creació amb tecnologies intel·ligents. Coordinat per Noumena, Appareil i Lowpoly, els estudiants van investigar de quina manera la digitalització pot beneficiar en la creació de moda convertint una les indústries més contaminants del planeta en més ètica i sostenible.

El workshop –igual que el fashion show- es divideix en tres narratives: automation, computation i 3D printing. Tres conceptes que segons Julia Weems, directora de l’àrea de Moda de l’IED Barcelona, seran molt importants en el desenvolupament de la indústria. “El nostre propòsit era experimentar entre art i tecnologia per a trobar aplicacions reals en la moda i possibles solucions. Les noves tecnologies poden ser una eina molt important, però no hem d’oblidar la visió artística, artesanal i humana de la moda”.

Fashion Fabrication Forward Show

Automation és el títol que obre l’espectacle i que sorgeix d’una recerca per part de l’estudi d’arquitectura Appareil amb els estudiants. Per a l’ocasió s’ha creat “La caixa normal”, una estructura amb un maniquí a l’interior vestit amb un teixit elàstic unit a 600 fils que, articulant-los individualment, aconsegueix deformar la tela creant nous volums i siluetes. Una eina exclusiva que ningú utilitza fins al moment i que permet, segons Edouard Cabay, “crear una distància física amb el producte final, una cosa similar al que succeeix en el disseny digital. És una cosa positiva? Negatiiva? Ho veurem. És una eina addicional que ens permet combinar la manipulació artesanal amb la digital i millorar els processos de disseny”.

La segona part del show, Computation, es concep a partir d’un workshop ideat per Noumena, empresa que desenvolupa solucions en el sector de la moda, la robòtica i la fabricació 3D. Mitjançant l’ús d’un software d’arquitectura i disseny computacional, s’han dissenyat patrons digitals adaptats a les mesures dels ballarins i posteriorment s’han fabricat amb tall làser. Amb aquest taller, Aldo Sollazzo, creador de Noumena, explica que es poden crear dissenys personalitzats i que permet al dissenyador triar els processos de disseny més adequats per a la seva fabricació. “Aquest sistema permet incrementar el grau de complexitat del disseny i assegura que sigui factible”, apunta.

Finalment, la tercera part experimenta sobre les propietats de la impressió 3D permetent aplicar diferents tècniques que deformen el teixit, aportar nous estampats sobre el tèxtil i, fins i tot, fabricar contorns de patrons emmotllables amb calor. L’expert en fabricació digital Gianluca Pugliese, de Lowpoly Wasp, assegura que la impressió 3D ja és una realitat en la indústria de la moda, però cal investigar i crear noves aplicacions més accessibles perquè “tindrà una implicació molt més gran en el desenvolupament de peces i teixits”.

Totes les tecnologies, durant el procés de disseny, es van combinar amb tècniques tradicionals com el moulage o el drapejat sobre maniquí. “La idea principal era fusionar tots dos processos, l’analògic amb el digital per a veure quines propostes es creen”, explica Pilar Pasamontes, directora científica de moda de l’IED Barcelona, sobre el motiu pel qual han escollit aquestes temàtiques per a la investigació. Conscients que encara queda molt camí perquè la indústria de la moda incorpori tecnologies digitals en la creació dels dissenys, és important començar a formar als futurs dissenyadors sobre les possibilitats que aquestes ofereixen: “Hem volgut trencar amb els esquemes sobre els processos de disseny tradicionals perquè els alumnes puguin aplicar-los en els seus futurs projectes i obrir més les seves ments a la tecnologia”, conclou Weems.

Per continuar utilizant la pàgina web, accepti l'ús de les cookies. Més informació

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close